TANDEMJALGRATAS EHK ÜKS KORRALIK TURUNDUSKAMPAANIA.
Kujutage ette, et olete tandemjalgrataste maratonil ja täpselt nagu igal võistlusel, on teie eesmärgiks jõuda finišisse esimesena – võitjana. Teie meeskonnas on liige, kes hoiab juhtrauda ja kurssi ning kaks tandemratturit. Ratas on suurepärane – kokku pandud kvaliteetseimatest turul saada olevatest osadest – ning tiimikaaslased on ühed parimad. Peale stardipauku muutub aga liikumine järjest vaevalisemaks, konkurendid mööduvad teist ja kaovad silmapiiri taha. Midagi on valesti, asi ei toimi nii nagu peaks. Te jõuate küll finišisse, aga mitte võitjana. Miks? Peale võistluskäigu analüüsi selgub, et tiimikaaslaste arusaam võidu strateegiast oli täiesti erinev. Puudu jäi korralikust eeltööst ning meeskonnaliikmete tugevaimad küljed ja füüsiline võimekus ei leidnud õiget rakendust. Selline oleks minu interpretatsioon ühest väga hea üldstrateegiaga turunduskampaaniast, mille eesmärgid võivad küll olla selged, kreatiivagentuur ja meediaagentuur parimad, kuid osapoolte tugevused ei leia õiget kokkumängu viisi parimaks võimalikuks tulemuseks. Siin ei saa kellelegi midagi pahaks panna – kõik soovivad anda endast parimat! Paraku on turundusmaastik pidevas muutumises ning mida rohkem tekib võimalusi efektiivsemaks turundamiseks, seda seebisemaks muutub vesi. Üheks halliks alaks on kindlasti digitaalturundus, kuna see on lühikese ajaga meeletult arenenud. Me kõik tajume selle vajalikkust, kuid tihti jääb puudu arusaamast, kuidas seda kasutada. Kõlavad sõnad nagu retargeting, conversion, cost per acquisition jt on justkui taseme ja pädevuse näitajad, kuid seal taga on meeletu strateegiline loovtöö, millega tihti ei arvestata. Näiteks ei ole võõras olukord, kui kaasatakse kampaaniasse retargeting strateegia. See seadistatakse, asetatakse skriptid vajalikesse kohtadesse ning digispetsialist jääb loovagentuurist õhinal ootama retargeting bännerit. Suur on aga tema pettumus, kui retargeting kampaania visuaal ei erine loovlahenduse ega sõnumi poolest grammigi teistest kampaania visuaalidest. Digispetsialist laseb pea norgu ning lepib olukorraga, viib oma hoolikalt viimistletud digistrateegia lõpuni, mõõdab kõike täpselt ning peab kampaania lõpus endale tunnistama, et kahjuks ei tulnud siit innovatsiooni ega neid tulemusi, mida ta väga lootis. Peamine põhjus, miks see kõik nii läks, lasub puudulikul kommunikatsioonil. Siin ei taha ma kindlasti kedagi süüdistada või kellegi peale näpuga näidata. See kõik on üks suur indikaator mis näitab, et turunduskommunikatsioon on muutunud. Järjest rohkem tuleb jälgida, et nii loov- kui meediastrateegid arutaksid kampaania kontseptsiooni ja detaile omavahel. Tuntud „telefonimängu“ strateegiast, kus info hõlpsasti kaduma kipub minema, tasub sellistel puhkudel hoiduda. Kreatiiv peab toetama strateegiat ning vastupidi – see on ökosüsteem, sümbioos. Meediaagentuur pole ammu enam lihtsalt meedia vahendaja vaid strateegiline partner, mille tööprotsessid ei erine väga palju loovagentuuri tööprotsessidest. Meediaagentuuril on ideed, teave, spetsifikatsioonid ning kogemused selles osas, kus ja kuidas sihtrühma kõige tulemuslikumalt kõnetada. Loovagentuur teab, mis paneb sihtrühma sõnumit märkama ning kuidas sihtrühmaga kahekõnes olla, kuidas eristuda. Innovatsioon, mida otsitakse on tegelikult siinsamas koguaeg olemas olnud. Ma julgen kõikide meediaagentuuride digispetsialistide nimel väita: Online turunduse võimekust ja potensiaali ei maksa alahinnata. Meediaagentuurides töötavate digispetsialistide kompetents on oluliselt kõrgem ning mitmekesisem kui pelgalt kanalitesse reklaamimahtude planeerimine. Me ei pea siin silmas reachi ja kontakti hinda, vaid just selliseid keerukaid strateegiaid, mille tulemuslikkust me innukalt mõõta soovime. 6 OLULIST PUNKTI EDUKAKS DIGITAALTURUNDUSE KAMPAANIAKS: 1. Küsige eelnevalt meediaagentuuri digiosakonnast nõu ja ideid. 2. Usaldage digispetsialistide turu tundmist ja senist praktilist kogemust. 3. Lubage loovagentuuril ja meediaagentuuril teha konstruktiivset koostööd õigete kujunduste ja sõnumite leidmiseks. 4. Suhtuge enda kampaania digireklaamidesse täie tõsidusega, lähtuvalt sihtrühmast ja eesmärkidest. 5. Tehke selgeks, millised mõõdikud aitavad teie kampaania tulemusi analüüsida. 6. Analüüsige, tehke järeldusi. Allan Tähtla, MediaCom Digitaalmeedia vanemplaneerija / arendusjuht |