Lühikokkuvõte PSFK Raportist „The Future of Retail” (www.psfk.com) Jaekaubanduse tulevik – kuidas tehnoloogia loob inimliku seose et (p)arendada ostja kogemust. EESSÕNA Põhirõhk selles raportis on suunatud ostja kogemustele tavalises poes (s.t tavaline, füüsiliselt olemas olev pood). Jaekaubanduse maastikku on läbimas … Jätka lugemist
Lühikokkuvõte PSFK Raportist „The Future of Retail” (www.psfk.com) Jaekaubanduse tulevik – kuidas tehnoloogia loob inimliku seose et (p)arendada ostja kogemust. EESSÕNA Põhirõhk selles raportis on suunatud ostja kogemustele tavalises poes (s.t tavaline, füüsiliselt olemas olev pood). Jaekaubanduse maastikku on läbimas suur muutus. See, kuidas inimesed „tavalistest” poodidest ostavad, on muutunud (muutumas), kuid mitte alati ei edene muutused positiivses suunas. Suurem osa muudatustest on olnud seotud tehnoloogia arenguga, seda aga on tihti kasutatud hoopis nt. käive per m2 arvutamiseks, mitte ostukogemuse ja poe sisustuse arendamiseks. Ei saa unustada, et aastasadu on inimesed käinud turul kauplemas mitte ainult asjade pärast, vaid ka sotsialiseerumise pärast. Tehnoloogia areng on selle rikkunud ja kerge irooniaga tunnistades, üritatakse nüüd seda tehnoloogia abil parandada. Raport sisaldab hulgaliselt näiteid, kuidas tehnoloogia abil on taastatud inimlik kontakt ostuprotsessis. „ONLINE” OOTUSED, „OFFLINE” KOGEMUSED Netipõhine ostlemise populaarusus on muutnud tarbijate suhtumist ja ootusi tavaliste poodide suhtes, eeldades samasugust mugavust ja juurdepääsu ning sama detailset infot kui veebi-poes. Uuemad tehnoloogiad aitavad nende nõudmistele vastata, andes müüjatele vahetu info ja digitaalsed vahendid. Mõned näited: BURBERRY Hiina esinduskaupluses on kasutusel iPad´id, mis võimaldavad sirvida nii poes kui ka veebis olevaid tooteid, puuduvaid tooteid koheselt tellida või osta ainult veebi vahendusel müüdavaid tooteid. Eeliseks on kindlasti asjaolu, et selliselt on võimalik valida endale meelepäraseid tooteid kogu kollektsiooni hulgast IdentyMine on „ühendanud” potentsiaalsed tarbijad nii poes sees kui ka väljaspool poe füüsilisi piire. App (Microsoft) võimaldab luua ostunimekirju, sirvida tooteid, vaadata laoseisu, esitada küsimusi ja vaadata toote soovitusi. Poodi jõudes saab klient end sisse-chekkida ja sünkroniseerida oma nimekirja müüja omaga, samuti on võimalik koheselt leida ka vaba müügikonsultant. NORDSTOM tõi oma poodidess 6 000 iPod´i, et vähendada kassasabasid. Kasutades iPod´i saab iga müügikonsultandi juures ostu sooritada. Samuti suudab iPod´i app lugeda krediitkaarti ja aru saada tootekoodidest. Ostutšekk saadetakse kliendile emailiga. BMW USA esindus võttis kasutusele Apple iPad´id kuna need võimaldavad täita vajalike vorme, lepinguid ka teel olles, autos istudes. Kiirenes tunduvalt sõidukite liisimise protsess, klientide rahulolu kasvas 2x. HOME DEPOT kett valis jaemüügi personali hulgas 25 eksperti, kes 3 päeva töönädalast töötavad poes ja 2 päeva töötavad online keskkonnas, luues kodulehele toodetega ja nende kasutamisega seotud sisu. Samuti suhtlevad ka erinevate How to oskusteavet vajavate või selleks sobilike kommuunidega, postitades neile toodetega seotud ja kasulikke nõuandeid. APPLE kauplus võimaldab iPhone app´i abil leida poes vabu müüjaid, saates pildi ja nime nii poes oleva kliendi telefonile kui ka suurele ekraanile. Samuti on loodud iPad´i kioskid, kus on võimalik iseseisvalt toodetega tutvuda või siis vajadusel kasutada tugiteenuseid nt. iTunes konto loomine, uute app´ide allalaadimine jms. Väljatöötatud tehnotehnoloogiliste lahendustega nagu QR (quick responce) ja RFID (radio frequency identification) saab edastada muuhulgas ka toote kirjeldusi ja brändi tutvustusi. HOME DEPOT kasutab QR koode mille kaudu saab lisainfot ja kasutusjuhendeid toote kohta, QR koodid on asetatud toodete juurde. SK Telecom – mobiilside operaator Koreas kasutab NFC (near field communication) ja QR koode hinnasiltidel, mida kasutades saab lisainfot toote kohta. Ost on võimalik sooritada kas kohe või n.ö online ja lasta endale koju saata. SONY on loonud SMART AR (Augemented Reality) tehnoloogia mis tuvastab objekti läbi telefoni kaamera ning lisab sellele juurde digitaalse lisainfo. Omakorda uut lähenemist pakuvad sellised tehnoloogilised lahendused, nagu facial recognition (näo tuvastamine) ja body scanning (keha skaneerimine). Tehnoloogia abil luuakse tarbijatega „personaalne side” ja seeläbi jõutakse ostuotsuse protsessi lihtsustamiseni. INTEL ja KRAFT koostöös on loonud süsteemi, kus Kraft´i toidupoodides olevate kioskite eest peatunud inimene tuvastatakse (vanus ja sugu) ning tuvastusejärgselt soovitatakse sobilikke retsepte. Juhul kui inimesel on lisaks veel kliendikaart, siis analüüsitakse lõpliku retseptisoovituse tarvis ka eelnevat ostuajalugu. MYBESTFIT- kasutatakse tehnoloogiat, mis skaneerib ja mõõdistab 20 sekundi jooksul kogu keha, kasutades selleks ca 200 000 mõõtepunkti. Seejärel luuakse 3 mõõtmeline kujutis kehast, millele saab kohe riideid valida soovitud numbrivalku osas. 96% inimestest pidas seda väga abistavaks. ACURE joogiautomaadid Jaapanis kasutavad samuti face regonition tehnoloogiat, tuvastades masina ees seisva ostja soo ja vanuse ning seejärel soovitades joogi. Lisaks proovitakse analüüsi kaasata ka aastaaeg, kellaaeg ning ilmaolud. Sellele järgneb soovitus. VIRTUAL PERSONAL STYLIST mõõdistab samuti keha, luues 3d inimpildi. Seejärel on võimalik kujutisele proovida erinevaid stiile, meiki nii, et ei pea seda reaalselt läbi tegema. Edaspidi saab neid 3D pilte kasutada ka sotsiaalvõrgustikes. REPETTO (luxus kingapood Pariisis) vaateaknal tantsib virtuaalne baleriin, kellele on jalas müügil olevad kingad, viipetundliku süsteemi abil saab kataloogi sirvida. UK firma CODE COMPUTERLOVE võimaldab poe uksele või vaateaknale paigutatud displeil viibates sirvida asju ilma poodi sisse astumata.
|