Disclaimer: blogin otse Best Interneti ettekandelt, seega võivad tekstis esialgu mõned vead sees olla.
Sessiooni tutvustus: kas M-turundus Eestis on lõpuks ometi saavutanud läbimurde – näiteid Eesti M-turunduse praktikast. QR koodid turunduses. FourSquare turundus. Mobiilile optimeeritud kodulehed ja emailid. SMS ja MMS turundus. Esinevad: Georgi Viies (Solaris), Carl Rannaberg (Choco), Jüri Kriisemann (EMT), Egle Haidak (Aegis [...]
Disclaimer: blogin otse Best Interneti ettekandelt, seega võivad tekstis esialgu mõned vead sees olla. Sessiooni tutvustus: kas M-turundus Eestis on lõpuks ometi saavutanud läbimurde – näiteid Eesti M-turunduse praktikast. QR koodid turunduses. FourSquare turundus. Mobiilile optimeeritud kodulehed ja emailid. SMS ja MMS turundus. Esinevad: Georgi Viies (Solaris), Carl Rannaberg (Choco), Jüri Kriisemann (EMT), Egle Haidak (Aegis Media), Raavo Kullama (Turunduskontor). Niisiis, küsime neilt – kas mobile marketing is the next big thing? Jüri Kriisemann, EMT ärikliendi divisjoni direktor, räägib Mobiilturunduse olukorrast riigis: Nutitelefoni eristab muudest telefonidest esiteks see, et ta töötab avatud tarkvara peal (WinMob, IOS, Symbian, Android vms). Teine tunnus: täisklaviatuur, enam ei ole 3 tähte ühe numbri all. Rohkem tunnuseid (a la puutetundlik ekraan vms) tegelikult nutitelefonil ei ole. Eestis oli nutitelefonide turuosa 2010 aastal 2 kvartalis 14%, juulis 2011 on see osa 33%. Lätlased-leedulased on eestist mõnevõrra maas, Soome-Rootsi mõnevõrra ees. Tänapäeval töötab enamus nutitelefonidest Androidi peal. Ekraanide suurustest on enim levinud: 3,5 – 4 tollli (IPhone jt) teisel kohal 3 – 3,5 tolli (Galaxy Mini). 93% nutitelefonidest toetab wifit, 95% nutitelefonidel on GPS võimekus. EMT uuendas sept alguses oma surfpordi ( EMT mobiilne värav netti), kuna inimesed tahavad lihtsamalt pääseda teenustele ligi (a la pangad, parkimine jm teenused). Märksõnadeks personaalsus, privaatsus, lihtsus, mugavus, visuaalsus ja aktuaalsus. Tuleviku mobiilturunduse alus ongi mugav ligipääs teenustele. Mobiilne turundus on see, mida teeb Helena Lõhmus oma Salon+-iga (internetis on ühedatud minu e-mail ja telefoninumber), pakkudes kliendi elu mugavaks tegevat ja elu lihtsustavat kommunikatsiooni (näiteks teavitab ette, millal pean ennast pügada laskma). Egle Haidak räägib ruutkoodidest (QR ehk quick response koodid) Veidi ajalugu: QR kood mõeldi välja Toyota poolt, et autosid trackida tootmisprotsessis, koode on tegelikult kasutatud juba ca 17 aastat. Ruutkoodi puhul on tähtis teada, et disaineritel on mänguruumi ca 30% jagu, seega QR kood ei pea olema igav, võib olla osa brändi disainist. Uuring ütleb, et ca 49% QR-koodidest kasutatakse trükimeediakampaaniates. Ilmselt nii ka Eestis. Teisel kohal on tootepakendid ja kolmandal välimeedia. Samas – TV-s kasutatakse ca 12% QR-koode, ilmselt pikemates reklaamklippides. St: kõik on võimalik, QR koodi saab kasutada väga erinevates meediates. QR koodi võlu: ühendab online ja offline meediat, üks võimalikest vahenditest url-aadressi kõrval. Näidiskeiss: EAS-i kampaania Rootsis mais – juunis 2011 Ruutkoodid välimeedias viisidi inimesed mobiiliveebi. Tulemus: 750 külastajat, 180 inimest (24%) täitis ankeedi. Oluline kogemus: koodiga peab inimene sattuma kindlasti väga õigele lehele, neid ei tohi saata ekslema kuhugi peaveebi. Selles kampaanias kasutati kampaaniapõhist mobiiliveebi. Näidiskeiss: Evian Rahvusvaheline mobiiliveeb + kohalik trükimeedia. Ülesanne: viia inimesed offline meediast otse online meediasse videosid vaatama. Õppetund: kui kanaliks on peamiselt trükimeedia (flaierid, printreklaam), siis – sinna QR koodi lisamine ei maksa ju sisuliselt mitte midagi, aga kood toob veebi reaalset trafficut ja kindlasti muudab kampaania efektiivsemaks. Raavo Kullama räägib ka QR koodidest Soovitused QR koodi kasutamiseks koos näidiskeissidega: QR kood reklaamis: kui reklaamis on vähe füüsilist ruumi, laseb kood viia tarbija ühest meediast teise ja anda talle lisainfot. Kui ostu sooritamine toimub veebist, siis kood aitab tarbija viia kohe õigele lehele õigesse kohta õige nupu juurde. QR kood pakendil: kui pakend sisaldab valmistamisõpetust ja seal on QR kood, siis külastaja satub meediakanalisse, kus ta võib näha kasvõi videot tuntud kokast, kes räägib, mida selle tootega võib teha. Kasutasime sellist võtet Hubertuse lihatoodetel ja nende grilllvideod on YouTube´s kogunud üle 500 vaatamise. Linnamäe lihatööstus sai võrreldes eelmise aastaga suvetoodetele 900% suurema esindatuse jaekanalis, mis oli ka peamine eesmärk. Ka läbimüük suurenes kampaania järel 400%. Kasutasime QR koodi ka otsepostituslehel, kus üks poti-pannitootja pakkus oma tooteid eripakkumishinnaga. Telli siit QR kood = 499 €. Koodi sisse lugedes sattus tarbija lehele, kust sattus kohe ostukorvi. Kodulehe külastatavus kasutas peale sellist grillseadmete otsepostituskampaaniat 11% järgmisel nädalal, kokku tehti 21 päringut mobiilsetest seadmetest, sealt ka 11 hinnaküsimist ja 1 otseost. Georg Viies räägib asukohapõhistest teenustest: “Mis Foursquare?” Räägin Foursquarest kui asukohapõhisest teenusest, millest Solaris on oma teenuse peale teinud. FS on asukohapõhine mänguline teenus, ehk siis üks sotsiaalvõrgustik lisaks tuntumatele võrgustikele a la Facebook. Saab sisse tsekkida, saab võistelda sõpradega, saab mingite tegude eest teenida märke, kasutada kaupmeeste pakkumisi, saab kohti kommenteerida ja uusi kohti postitada, pildistada erinevaid paiku jne. FS põhi-ideeks on uute kohtade avastamine ja oma külastuskogemuste jagamine. Maailmas on FS ca 10 miljoni kasutajaga võrgustik. FS on esimene asukohapõhine võrgustik, mis on globaalseks kasvanud, alates Ameerikast, aga kattes nüüd juba ka Euroopat üsna hästi. Meie kogemus: kui klientuuris on nutikad ja aktiivsed tehnoloogiakasutajad, kui sul on teenus, söögikoht, kauplus, mille läheduses on mitmeid alternatiive tarbijale ja kui tunned endas jõudu tegeleda turundusega sotsiaalmeedias, siis tasub Foursquare´ga tegelemine turunduses ära. Solaris FS: lansseeriti 22. oktoobris 2010. Kasutame Solaris Mayori püsipakkumine (kasutatakse keskmiselt 1-2 korda nädalas), Tantsuakadeemia special pakkumine (10 korda tsekid, 1 kord tantsid). Vaata lähemalt: www.solaris.ee/foursquare Kui tahad oma Foursquare pakkumistele tähelepanu tõmmata, pead neid igal pool ise promoma – uudiskirjades, plakatitel jm. Meie jaoks on Foursquare peamiselt siiski maineprojekt, sihtgrupiks tehnoloogiateadlikud aktiivsed tegelased. Carl Rannaberg räägib M-kommertsist uue projekti Choco valguses Kas turg on üldse valmis m-kommertslahendusteks? Üle 20% kasutajatest kasutavad nutitelefoni ja nende osakaal suureneb. 50% soovib poest möödudes kupongi oma telefoni. 44% soovib poes mõne toote kohta lisainfot vaadata. Choco võimaldab poest möödujal saada oma telefoni kupongi mingi poe pakkumistega. Kõnnid pargis, soovid osta kingi. Avad oma nutitelefonis Choco rakenduse, näed sealt kingapoodide pakkumisi. Valid Shu, leiad tingimused, millega lunastada kupong. Leiad Chocost lähima Shu kaupluse, teeb näiteks nutitelefoniga lemmikkingadest pildi, saadab Facebooki – ja lunastab sellega sooduspakkumise kupongi. Kassas võetakse tema sooduskupong ostu tegemisel arvesse. Hetkel on Choco beetatestimises, detsembrisse on plaanitud avakampaania. Järgmise aasta alguseks, ca märtsist nähakse ette ca 500 uut kasutajat päevas. Choco testidasoovijad võivad võtta ühendust: choco.ee Hando Sinisalu: Nagu numbritest näeme, tehnilised võimalused (nutitelefonide kasutajate hulk) on suhteliselt suur, aga tulemused, nagu ülaltoodust näha, on ikka üsna väikesed – paarkümmend külastust, mõned ostud. Mille taha massiivsem kasutus praegu siis jääb? Jüri Kriisemann: arvan, et turg on valmis. Kui vaatame Soome-Rootsi edulugusid, siis eduteguriks on sisu pakkumine. Hetkel võib küll öelda, et sisu, mida kasutada, ei ole Eestis minu hinnangul siiani väga olnud.Ei maksa ka ära unustada, et üha enam on kasutuses tahvelarvutid. Seadmed, mida kasutada, on nutitelefonidest veelgi rohkem, probleem on sisus. Egle: sisu puudumine on probleem. Tasub proovida uusi lahendusi, eks kasutajad tulevad varsti kaasa, uuemeelsemad eespool ja teised järgi. Katsetamise kulud (QR kood reklaami, oma kauplus Foursquare) ei ole väga suured. Raavo Kullama: eesti turundaja ei ole tegelikult väga uuendusmeelne, ei tulda agentuuri selle jutuga, et teeme õige ühe väga uue ja ägeda m-turunduslahenduse. Tahetakse lihtsalt oma tooted ära müüa. Sinisalu: Kas täna on õige aeg alustada mobiilsete lehtede tegemist: Carl Rannaberg: vaata veebilehe analüütikast, kui palju inimesi kasutab su veebi läbi mobiili. Kui neid on, siis tasuks neile mugavamat veebi pakkuda. Samas tasub läbi mõelda, mis infot mobiilne kasutaja vajab – näiteks tahavad nad tihti ainult lahtiolekuaegade kohta infot. Sinisalu: facebooki postituse kommentaari järgi tundub, et mobiilsete külastajate arv on ca 1-5%. Samas Delfi ütles, et nende uudiseid loetakse mobiiltelefonist täiesti arvestatavalt. |