Reklaam.ee
otsi ava laiendatud otsing

ADM Interactive - Best-Internet: Eesti sotsiaalmeedia turundus 2011, uuring ja diskussioon

Lisa oma blogi
Disclaimer: blogin otse Best Interneti ettekandelt, seega võivad tekstis esialgu mõned vead sees olla. Kaupo Kalda (OKIA) & Marko Saue (GOAL). Uuringu “Eesti sotsiaalmeedia turundus 2011” esmaettekanne ja näited parimatest praktikatest. Diskussioonis osalevad: Marika Raiski, Elisa Eesti, Jaan Naaber, Sportland Eesti sotsiaalmeedia turunduse raport 2011 Uuriti 11 ettevõtet, kes Eestis  sotsiaalmeediat aktiivselt kasutavad. Kõigepealt uuriti sotsiaalmeedia strateegia olemasolu: 3 [...]

Disclaimer: blogin otse Best Interneti ettekandelt, seega võivad tekstis esialgu mõned vead sees olla.

Kaupo Kalda (OKIA) & Marko Saue (GOAL). Uuringu “Eesti sotsiaalmeedia turundus 2011” esmaettekanne ja näited parimatest praktikatest. Diskussioonis osalevad: Marika Raiski, Elisa Eesti, Jaan Naaber, Sportland

Eesti sotsiaalmeedia turunduse raport 2011

Uuriti 11 ettevõtet, kes Eestis  sotsiaalmeediat aktiivselt kasutavad. Kõigepealt uuriti sotsiaalmeedia strateegia olemasolu:

  • 3 ettevõttel uuritavatest oli konkreetne strateegia sotsiaalseks meediaks,,
  • 5 ettevõttel oli üldsõnaline strateegia,
  • 3 ettevõttel ei olnud strateegiat

Marika kommentaar: Elisa on teinud sots. meedias turundust nii strateegiata kui strateegiaga ja viimane töötas loomulikult paremini. Kaupo: tihtipeale ei ole ettevõttel üldse ei e-turunduse strateegiat ega ka üldse turunduse strateegiat, rääkimata sotsiaalse meedia strateegiast. Tänapäeval tehakse sots.meediat paraku eraldi muust turundustegevusest, nö. lisaks ja seda ei seota teiste turundustöödega piisavalt. On ka suhtlemisprobleeme erinevate agentuuride vahel (reklaamiagentuur, e-turundusagentuur jt). Sots. meedia ei ole maailm omaette, vaid üks osa turundusest.

Millised olid ettevõtete sotsiaalse meedia turunduse erinevad eesmärgid aastad 2011:

  • tuntuse kasvatamine,
  • uute klientide saamine,
  • valdkonna suurima tegija staatuse saavutamine,
  • fännide arvu ja käibe suurendamine,
  • tarbija emotsionaalne sidumine brändiga,
  • pildil olemine, usalduse tekitamine, kampaaniate kommunikeerimine,
  • toodete tutvustamine ja müügi suurendamine,
  • kahepoolse suhtluse arendamine kliendiga
  • toodete kasutamise sageduse suurendamine
  • kaasamise suurendamine

Mis kanaleid kasutati:

  • Facebook: 8 firmat
  • Twitter: 1 ettevõte (pigem nishikanal)
  • Blogi: 1 ettevõte
  • Foorum: 1 ettevõte

Seda, et keegi ei maininud Youtube, näitab pigem seda, et Youtube ei peeta sots. meedia kanaliks.  Sotsiaalmeediat võib kasutada ka lihtsalt reklaamikanalina. Facebookis saab näidata ka konkurentide fännidele oma ettevõtte bännereid, seal on võimalik sihtgruppi väga peenelt sättida.

Kõik 11 ettevõtet olid Facebookis läbi viinud auhinnakampaaniaid. Nende tulemusi hinnati järgmiselt:

  • tulemused on seda väärt, et neid korduvalt teha,
  • kõige edukamad kampaaniad on Apple´i toodetega,
  • tulemused on väga head, kuid peab arvestama, et mingi % fänne ei ole kvaliteetkontaktid,
  • tagasiside alati suur, aga iPhone´ i kampaaniatega zombie-fänne me ei kogu,
  • uute fännide saamiseks tulemused üle ootuste head,
  • lihtsad auhinnakampaaniad on hetkel hea strateegia ja fännidele need meeldivad,
  • tulemuslikkus on ajas langev,
  • tulemuslikkus on keskmine.

Marika kommentaar: osa auhinnamänguga tulnud fännidest läheb tõenäoliselt ära. Hea idee on kasutada oma firmaga seotud auhindu, siis on tõenäosus suurem, et fännideks hakkavad inimesed, keda lisaks auhinnale ka teie firma ja tooted huvitavad.

Kas kogute Facebooki fännide kontaktandmeid? Kui jah, siis kuidas?

  • Kogume: 3 ettevõtet
  • Ei kogu: 8 ettevõtet
  • E-maili aadressi eest sai fänn kampaanias + 5 lisahäält;
  • Kodulehel oli Facebooki login, mille abil saame kliendi emaili, et talle soovi korral uudiskirja saata

Tihti tuleneb see sellest, et sotsiaalmeediat ei integreerita teiste kanalitega (e-postiturundus, muu andmebaasiturundus vm) ja ei nähta suurt pilti. 10000 e-mailiaadressi võib olla väärtuslikum kui 30000 fänni. Planeerige oma turundustegevustesse e-mailide kogumine koheselt sisse ja planeerige ka strateegia, kuidas neid kontakte kasutada.  Oma kontaktlist ja oma fännid on iga ettevõtte jaoks ju teatud mõttes “oma meedia”, mis on väga soodsa hinnaga ja ei kao mitte kuhugi, need inimesed on olemas ja ootavad teie sõnumeid, ei pea hakkama jälle nullist investeerima. Muidugi ei tohi neid pikaks ajaks “maha jätta”, aga kui sul on vahepeal väike  vaikusperiood, siis sellest ei juhtu suurt siiski midagi.

Paljud ettevõtted kasutavad Facebooki selleks, et saada inimesi oma pärismaailma poodi kohale, selleks pakutakse Facebookis mingeid väikeseid kingitusi või hüvesid poodi kohaleminemise eest.

Kuidas mõõdate sotsaalmeedias tegutsemise tulemuslikkust?

  • realiseerunud tehingud/müük
  • kodulehe külastus
  • tagasiside maht (kommentaarid, like`d impressions)
  • Google Analytics – kui palju oste läbi sotsiaalmeedia
  • maine kuvand, tuntuse määr
  • fännide arv
  • Facebooki insight

Tihti saab mõõta ka inimeste meelsust Facebookis. Näiteks on juhuseid, kus mõni ettevõte saab hakkama mingi fopaaga ja tema Facebooki sein valatakse vihaste teadetega üle. Siis sõltub palju sellest, kuidas ettevõte oskab sotsiaalse meediaga hakkama saada sellises kriisisituatsioonis.  Näiteks riigitasemel võiks Facebooki kasutada ka kriisikommunikatsioonikanalina (näiteks valimiste, üleujutuste vms ajal), sest valdav enamus inimesi on Facebookis ja Facebooki sait ülisuure tõenäosusega kohe kuidagi maha ei kuku.

Kas sotsmeedia areng on ettevõtte sisemisi protsesse muutnud?

  • Ei ole muutnud: 4 ettevõtet
  • On muutnud: 7 ettevõtet

Muutused:

  • hakkasime pidama blogi
  • töötajad panustavad FB sisu genereerimisse igapäevselt
  • kliendihaldurid ja turundusosakond jälgivad ja vastavad operatiivselt
  • kaasame fänne sotsiaalmeedias elu ülevahoidmiseks väikse boonuse eest jm

Kuidas on sots meedia mõjutanud müügitulemusi:

  • Annab tulemusi: 8 ettevõtet
  • Ei anna tulemusi: 3 ettevõtet
  • Tänu FB kampaaniale oli üritusel osalejate arv üle ootuste suur
  • mõõdame pakkumistele FB vahendusel tulevaid klikke
  • fännid kirjutavad postituse alla, kui on ostu sooritanud
  • tulemused on kassas näha
  • FB salasõnaga sooduskampaaniate puhul lisamüük selgelt näha
  • ettevõtte töötajatega võetakse FB vahendusel ühendust, et paluda abi ostmisel

Milline on teie ettevõtte jaoks olnud viimase aasta suurim õnnestumine sotsiaalmeedia valdkonnas?

  • oleme tuntud kui head blogijad
  • ühte uudist jagati 1500 korda
  • avakampaaniaga saime üle 4000 fänni
  • avakampaania käigus liitus lehega 15 000 fänni
  • tasuta voucherite kampaania oli väga edukas jne

Ebaõnnestumisi eriti välja ei toodud, üldiselt piirduti selliste kommentaaridega ebaõnnestumiste või probleemide kohta:

  • meie valdkonna populaarsuse suurendamine on suur väljakutse
  • mõni kampaania ei tööta üldse
  • vene sotsiaalmeedia lehti ei saa käima
  • kampaaniate sulgemine FB poolt

Millised rõhuasetused on sotsiaalmeedia tegevustes plaanis aastal 2012?

  • suurem kaasamine
  • rõhk tegevusvaldkonna info jagamisel
  • rohkem reklaami
  • rõhk suhtlemisel
  • kasutame rohkem Facebooki ad´e
  • rahvusvahelistumine
  • baasi kasvatamine ja olemasoleva baasi ärakasutamine
  • rõhk dialoogil
  • rõhk sisu kvaliteedil

Kas plaanite 2012. aastal sotsmeediale senisest rohkem tähelepanu pöörata?

  • Rohkem: 7 ettevõtet
  • Sama palju: 4 ettevõtet
  • Vähem: 0 ettevõtet

Tehnilised võimalused arenevad väga kiiresti, FB võimalused suurenevad, samas tekivad ka uued võrgustikud, võibolla kolib rahvas varsti Google + ümber nii, nagu nad Orkutist Facebooki kolisid.

Twitter LinkedIn Facebook Digg Delicious Google Bookmarks Technorati Favorites : Jaga teistega